Home » כללי » עריכת וידאו – חיתוך L וחיתוך J

עריכת וידאו – חיתוך L וחיתוך J

מאת מיכל וינס, מרצה לעריכת וידאו במנטור וכותבת הספר בעברית אודות עריכת וידאו בתוכנת פרימייר (בהוצאת מנטור)

בעריכת וידאו, ובעיקר בעריכת וידאו עלילתי כלשהו, ניתן ליעל את זרימת העלילה על ידי יצירת חיתוכים שאינם ״ישרים״. המושג עליו ארחיב הפעם נקרא ״פיצול נקודת עריכה״ (בתרגום חופשי) או split edit בלועזית.
נקודת עריכה מסורתית מוכרת לכל גם כ״קאט״ (cut) או חיתוך, וזהו בעצם הרגע בו קליפ אחד מתחלף בקליפ אחר. בצורתו המסורתית, מדובר בחיתוך ״ישר״ – כלומר הוידאו והאודיו נחתכים יחד באותו הרגע בקו ישר.

straight cut
אך בכדי ליצור רצף עלילתי מעניין יותר, לפעמים העורך משתמש בפיצול נקודת עריכה – הוידאו והאודיו אינם נחתכים באותה נקודה, ואחד מהם ממשיך במקביל לקליפ הבא.

ישנם שני סוגים של נקודות עריכה מפוצלות שכאלה:

חיתוך L – האודיו ממשיך קצת במקביל לקליפ הבא ברצף. כך ממשיכים לשמוע משהו מהאודיו של הקליפ הקודם לאחר שכבר רואים את התחלת הקליפ הבא, ורק אז שומעים את האודיו שמקושר לקליפ שרואים. סוג זה של פיצול נקודת עריכה נקרא חיתוך L משום שצורת הקליפ השמאלי לאחר החיתוך מזכירה את האות L.

חיתוך J – שומעים משהו מהאודיו של הקליפ הבא קצת לפני שרואים אותו (נקרא גם ״גשר קולי״ כי הקול מגשר בין שני הקליפים). זהו חיתוך יותר מקובל מאחר והוא מדמה מצב מהחיים האמיתיים בן שומעים משהו ורק אז מסובבים את הראש ורואים אותו. סוג זה של פיצול נקודת עריכה נקרא חיתוך J משום שצורת הקליפ הימני לאחר החיתוך מזכירה את האות J.

כדי ליצור פיצול נקודת עריכה בחלון ציר הזמן בפרימייר פרו (חלון Timeline), בוחרים את כלי Rolling Edit Tool מחלון הכלים, ואז מקליקים על חלקה העליון של נקודת העריכה תוך החזקת מקש Alt וגוררים אותה לצד הרצוי. החזקת מקש Alt במקלדת מאפשר את הפיצול ובחירת  נקודת העריכה רק בערוץ הווידאו, למרות היותו מקושר לערוץ אודיו. ללא החזקת מקש זה, הווידאו והאודיו המקושרים זזים יחד.

בדוגמה הבאה מודגם חיתוך L באופן שהוסבר.

L-cut
ניתן לראות כיצד האודיו של הקליפ השמאלי ממשיך קצת אחרי שהוידאו של הקליפ הימני כבר מופיע.

בדוגמה זו מודגם חיתוך J באופן שהוסבר.
J-cut

ניתן לראות כיצד האודיו של הקליפ הימני מקדים קצת את הווידאו שמקושר אליו.

את מצבי החיתוך המתקדמים האלה כולנו מכירים מהקולנוע ומהטלויזיה.

הנה לינק לדוגמה בו ניתן לצפות בשני סוגי החיתוכים. הקטע לקוח מהסרט הותיק ״שמתי ברז למורה״ (באנגלית: ״Ferris Bueller’s Day Off״) אך מובן שסוגי החיתוך האלה קיימים בכל סרט או סדרה מודרנית ומקובלים מאוד.

לסיכום, פיצול נקודת עריכה הוא חיתוך מומלץ שעשוי לשפר במקומות רבים את זרימת העלילה, וכדאי לשלב אותו בכל מקום בו הוא עוזר לסיפור.

Be Sociable, Share!

    .התגובות סגורות