Home » כללי » עריכת וידאו – ייצוג נשים באנימציה

עריכת וידאו – ייצוג נשים באנימציה

מאת מיכל וינס, מרצה לעריכת וידאו במנטור וכותבת הספר בעברית אודות עריכת וידאו בתוכנת פרימייר (בהוצאת מנטור)

בהמשך למאמרי הקודם בנושא שיוויון מיגדרי בקולנוע, הפעם בחרתי לעסוק בבחינת שיוויון מיגדרי בסרטי אנימציה – או נכון יותר – ייצוג נשי באנימציה.

הזכרתי שני מבחנים מוכרים לבחינת שיוויון מיגדרי וייצוג נשי בקולנוע:
 המבחן שיצרה אליסון בכדל, קריקטוריסטית ויוצרת קומיקס אמריקאית ידועה, בשנת 1985, שעוסק בשאלת ייצוג של נשים על המסך הגדול:
1. האם יש יותר מאישה אחת בסרט והאם יש להן שמות?
2. האם הנשים מדברות זו עם זו?
3. האם הן מדברות ביניהן על משהו נוסף מלבד גברים?
והמבחן שיצרה ג׳ניפר פוזנר, מבקרת וסופרת ידועה, שבודק את איכות הייצוג הנשי בקולנוע בנוסף לשיוויון המיגדרי:
1. האם ישנן לפחות שתי דמויות נשיות ראשיות?
2. האם תפקידיהן שונים מ״מושא אהבתו״/״אישתו״/״בת משפחתו הקרובה״ של  הגיבור/ים הראשי/ים הגברי/ים?
3. האם תפקידיהן שונים מ״פרוצה״, ״משרתת/עוזרת בית״, או ״קורבן אלימות״?
4. האם יש להן מטרות אחרות מלבד גברים, אהבה, מין או הבאת ילדים לעולם?
5. אם מדובר באנימציה – האם הדמויות הנשיות לבושות בלבוש מלא?
בחרתי להתמקד בייצוג נשי באנימציה מאחר ומרבית סרטי האנימציה משווקים כ״סרטי ילדים״ או ״סרטים לכל המשפחה״ ולפיכך רבה השפעתם על עיצוב הדמות הנשית בתפיסתם של צופים צעירים. לשם ההדגמה בחרתי להתייחס רק לסרטים הידועים ביותר, מאחר ומי שאינו חובב אנימציה שרוף – וודאי לא שמע על רבים אחרים. מבחינת סרטי אנימציה ידועים המלצתי היא זו – מי שמחפש ייצוג נשי הוגן בסרטי אנימציה, צריך לצפות בסרטי אנימה (אנימציה יפנית) ורק אחר כך בסרטי אנימציה מערביים.
בראש המיינסטרים: אולפני דיסני
:
בעוד מתוך 29 סרטי דיסני ידועים, 18 עוברים את מבחן בכדל, רק 8 עוברים את מבחן פוזנר – כלומר, הייצוג של דמויות נשיות אלה אינו בהכרח איכותי או שווה ערך לייצוג הגברי.

עוברים את מבחן בכדל – שלגיה ושבעת הגמדים, עליסה בארץ הפלאות, היפיפיה הנרדמת, חתולים בצמרת, סינדרלה, פיטר פן, 101 דלמטים, היפה והחיה, הרקולס, פוקהונטס, לילו וסטיץ׳, מולאן, בולט, הנסיכה והצפרדע, רפונזל, ראלף ההורס, לשבור את הקרח, 6 גיבורים
נכשלים במבחן בכדל – במבי, דמבו, פינוקיו, היפיפיה והיחפן, ספר הג׳ונגל, ברנרד וביאנקה: המצילים הקטנים, בת הים הקטנה, אלאדין, מלך האריות, הגיבן מנוטרדאם, טרזן, אחי הדוב.
חשוב לציין כי חלק מהסרטים שעברו את מבחן בכדל עברו על חוד השערה בזכות חילופי דברים קצרצרים וחד-פעמיים בין שתי דמויות נשיות. עם זאת, כשנבחנת איכות הדמויות הנשיות התוצאה משתנה באופן דרסטי:
עוברים את מבחן פוזנר – עליסה בארץ הפלאות, 101 דלמטים, לילו וסטיץ׳, בולט, רפונזל, ראלף ההורס, לשבור את הקרח, 6 גיבורים

נכשלים במבחן פוזנר – שלגיה ושבעת הגמדים, היפיפיה הנרדמת, במבי, חתולים בצמרת, דמבו, פינוקיו, סינדרלה, ספר הג׳ונגל, היפיפיה והיחפן, פיטר פן, ברנרד וביאנקה: המצילים הקטנים, בת הים הקטנה, היפה והחיה, הגיבן מנוטרדאם, אלאדין, הרקולס, מלך האריות, טרזן, פוקהונטס, מולאן, אחי הדוב, הנסיכה והצפרדע

בסרטי דיסני הקלאסיים הדמויות הנשיות מוצגות באחד משני אופנים:
‏* כדמויות שכל שאיפתן בחיים היא  נישואין/טיפול במשפחה וילדים, אין להן מטרות אחרות ותחומי עניין אחרים בחיים, ומטרתן הראשית היא לרצות את הדמויות הגבריות המקיפות אותן
‏* כדמויות מרושעות/מכשפות שמונעות על ידי תאוות בצע/קנאה נשית, ואינן בוחלות באמצעים להשגת מטרתן – כולל פגיעה בדמויות הנשיות האחרות – ביצ׳יות סטריאוטיפיות

wemanim_1
ואם כבר הזכרתי סטריאוטיפים – בסרטי דיסני מרבית הדמויות הנשיות החיוביות מנציחות סטריאוטיפים לא בריאים מבחינת פרופורציות ודימוי גוף (בובות ברבי למיניהן), בעוד מרבית הדמויות הנשיות השליליות מעוותות ומוקצנות באופן בולט. הדבר מקומם אפילו יותר אם נתייחס לעובדה שכך מוצגות לא רק דמויות בוגרות אלא גם נערות צעירות. אחת הטענות החריפות כנגד עיצוב הדמויות בסרטי דיסני הקלאסיים, היא שיש מעט מאוד הבדלים בין שלל הדמויות הנשיות בסרטים השונים לעומת מגוון הטיפוסים הגבריים בסרטי דיסני.
נקודה חיובית שיש להזכיר – בשנים האחרונות ניתן לזהות שיפור בולט בדרך בה מוצגות הדמויות הנשיות בסרטי דיסני, וזה כולל גם עיצוב מגוון יותר לדמויות הנשיות.
בניתוח של שותפתה של דיסני, פיקסאר, התוצאה באופן מצער, עגומה יותר:
‏* 11 מ-16 סרטים של פיקסאר לא עוברים את מבחן בכדל
‏* פחות מ 25% מהדמויות בסרטי פיקסאר הן דמויות נשיות
‏* רק 2 מסרטי פיקסאר מובלים על ידי גיבורה ראשית
עוברים את מבחן בכדל ומבחן פוזנר – באג׳ס לייף, משפחת סופר-על, צעצוע של סיפור 3, אמיצה, הקול בראש
נכשלים במבחן בכדל ובמבחן פוזנר – צעצוע של סיפור, צעצוע של סיפור 2, מפלצות בע״מ, למצוא את נימו, מכוניות, רטטויי, וול-אי, למעלה, מכוניות 2, בית ספר למפלצות, הדינוזאור הטוב

wemanim_2
חשוב לציין כי הדמויות הנשיות הראשיות בסרטי פיקסאר הן דמויות מעניינות ומורכבות הרבה יותר ממרבית הדמויות הנשיות בסרטי דיסני הקלאסיים – אלא שיש מעט דמויות נשיות בסרטי פיקסאר. כך למשל, סרט כמו ״למצוא את נימו״, שכולל את דמותה הראשית של דורי, דגה עם בעיית זיכרון לטווח קצר (ואחת הדמויות הקומיות המוצלחות ביותר בסרטי אנימציה), נופל במבחן בכדל רק משום שמלבד דורי, בכל מגוון האוקיינוס הרחב מופיעות רק עוד ארבע דמויות נשיות (שלוש מהן בכלל לא נמצאות באוקיינוס) – מדוזה קטנטנה ושולית בתחילת הסרט, כוכבת-ים ודגה באקווריום של רופא השיניים שאסף את נימו, ואחייניתו של רופא השיניים שידועה גם כרוצחת דגים סדרתית.
כנ״ל הדבר לגבי סרטי פיקסאר האחרים שלא עברו את המבחן – דמויות נשיות איכותיות ביותר מופיעות בסרטים, לעיתים בתפקידים ראשיים  – אך כמותן מזערית לעומת הדמויות הגבריות, ולרוב אין ביניהן אינטרקציה: ג׳סי הקאו-גירל בצעצוע של סיפור 2, פולט הסו-שפית ברטטויי, איב בוול-אי, דיקנית אוניברסיטת המפלצות או רוז, מפקדת כוח השמירה מבני האדם – כולן דמויות איכותיות, די מבודדות בעולמות גבריים – וללא כל הצדקה עלילתית. 

מבחינת עיצוב הדמויות בסרטי פיקסאר – למרות קווי דימיון רבים לדמויות של דיסני (בעיקר בפרצופים), הדמויות האנושיות-נשיות בסרטי פיקסאר מעבירות מגוון רחב יותר. מגמה זו של חוסר שיוויון מיגדרי בולטת במרבית אולפני האנימציה האמריקאים – כך גם באולפני בלו-סקיי האחראים בין השאר על סדרת סרטי ״עידן הקרח״ וסדרת סרטי ״ריו״, אולפני דרימוורקס האחראים בין השאר על סדרת סרטי ״שרק״ ועוד.
גם בקרב אולפני אנימציה אירופאים קיים חוסר שיוויון מיגדרי – גם אצל אארדמן (יוצרי ״וולאס וגרומיט״, ״שון כיבשון״, ״מרד התרנגולים״), ובסטודיו לייקה (יוצרי ״חתונת רפאים״, ״קורליין ודלת הקסמים״, ״פארנורמן״, ״הקופסונים״) ניכר, בדרך כלל, עיוות מיספרי בכמות הדמויות הנשיות לעומת הדמויות הגבריות (דגש על ״בדרך כלל״ כי ב״מרד התרנגולים״ וב״קורליין ודלת הקסמים״ מרבית הדמויות הראשיות נשיות).
כשבוחנים אנימציה יפנית ידועה מתגלה מגמה הפוכה – במרבית סרטי האנימה הדמויות הראשיות הן נשיות (לפחות חלק מהדמויות הראשיות אם לא כולן), הן דמויות מורכבות בעלות תחביבים, רצונות ומטרות שוות לדמויות הגבריות, ולעיתים קרובות הן דמויות נעלות יותר מהדמויות הגבריות (בשלל היבטים).
סטודיו גיבלי הוא דוגמה ומופת לכך. אזכיר רק כמה מסרטיו המוכרים יותר של סטודיו זה, בכל אחד מהם יש מספר דמויות נשיות, רובן ראשיות, לרוב במספר העולה על הדמויות הגבריות הראשיות, ובכולם דמויות משנה נשיות חזקות, עצמאיות ומגוונות:


״הנסיכה מעמק הרוחות״ – נאוסיקה הנסיכה (דמות ראשית), קושנה היא מנהיגת לוחמים הפולשים אל העמק (דמות משנה חזקה), ומופיעות עוד דמויות נשיות בסרט.


״הטירה המרחפת״ – שיטה היא נערה המגלה שהיא נסיכה אבודה, דורה היא מנהיגת חבורת שודדים. שתיהן דמויות ראשיות ומופיעות עוד דמויות נשיות בסרט.

״השכן שלי טוטורו״ – שתי ילדות העוברות עם אביהן לבית בכפר קרוב לבית חולים בו מאושפזת האם (דמויות ראשיות), דמות הזקנה מהכפר (דמות משנה חזקה) ומופיעות עוד דמויות נשיות בסרט.


״שירות המשלוחים של קיקי״ – קיקי, נערה/מכשפה בתקופת התמחות העוברת לעיר גדולה (דמות ראשית), ודמויות משנה חזקות של הציירת הצעירה שהיא פוגשת, בעלת הדירה שהיא שוכרת, והזקנות איתן היא מתיידדת. מופיעות עוד דמויות נשיות בסרט.


״חזיר באוויר״ (״פורקו רוסו״) – המכונאית הצעירה שהופכת לשולייתו של פורקו רוסו, והזמרת/מושא אהבתו של פורקו הן שתי דמויות ראשיות חזקות, ומופיעות כפועלות במפעל מטוסים כדמויות משנה

.
״לבבות לוחשים״ – שיזוקו, נערה חובבת קריאה (דמות ראשית), מרבית דמויות המשנה נשיות, כולן בעלות עיסוקים ותחביבים מחוץ לתחומי הבית
״הנסיכה מונונוקי״ – מלבד הנסיכה מונונוקי (דמות ראשית), מופיעות דמויות נשיות רבות הן בתפקיד מנהיגות/לוחמות, והן בתפקידי משנה כנשות הכפר שמבצעות את כל התפקידים כל עוד הגברים במלחמה.

iron-town-women


״המסע המופלא״ – סן (דמות ראשית) היא ילדה הנאלצת לעבוד בבית מרחץ מכושף בכדי להציל את הוריה מכישוף, בעלת בית המרחץ יובבה היא מכשפה בעלת כוח רב (דמות ראשית), אחותה התאומה, ודמות הבוסית של סן הן דמויות משנה חזקות, ומופיעות דמויות נשיות נוספות בסרט.


״הטירה הנעה״ – סופי (דמות ראשית) בעלת גיל משתנה עקב כישוף, מכשפת הביצות (דמות משנה חזקה), ומופיעות עוד מספר דמויות נשיות.


״פוניו על הצוק ליד הים״ – פוניו היא ילדתו הסוררת של קוסם החי במעמקי הים (דמות ראשית), אימו של סוסקה (חבר של פוניו), הזקנות במרפאה בה היא עובדת, ודמותה של אימה המיסתורית של פוניו הן דמויות משנה חזקות. מופיעות גם דמויות נשיות נוספות בסרט.


״ארייטי״ – ארייטי (דמות ראשית) היא נערה צעירה בגודל אצבע, אמא שלה והזקנות אצלן מתגוררת משפחתה של ארייטי בסתר הן דמויות משנה חזקות.


״הרוח העולה״ – נאוקו היא אהובתו של ג׳ירו גיבור הסרט, אחותו הלומדת רפואה, ואשת הבוס שלו כולן דמויות משנה חזקות. מופיעות גם דמויות נשיות נוספות בסרט.

wemanim_3
הדמויות הנשיות של סטודיו גיבלי מצויירות בהתאם לגילן בלי הפרזה בפרופורציות גופן, הן מגוונות וייחודיות ובעלות מקצועות שונים, והגברים מסביבן מתייחסים אליהן בכבוד ובהערצה – לרוב נטולת אופי רומנטי. לנערות יש שאיפות מגוונות לעיסוקים בעתיד, והן שורדות רגעי מבחן מגוונים, אך הדבר אינו מונע מהן להשתובב ולשחק בהתאם לגילן. הדמויות הנשיות הבוגרות הן לרוב בעלות תפקידים שונים מחוץ לבית, גם אם הן בעלות משפחה, והבעלים לרוב חולקים איתן בנטל של עבודות הבית וגידול הילדים.
כאלה גם סרטיו של סטושי קון, במאי אנימה נודע אחר. אזכיר רק שלוש מיצירותיו המוכרות יותר בארצנו – ״סנדקי טוקיו״, ״סוכן פארנויה״, ו״פפריקה״ – בכולן דמויות נשיות ראשיות, ולנשים שלל עיסוקים ותחומי עניין – בדומה לגברים. זהו מודל בריא יותר, המתקן את העיוות המיגדרי הבולט בסרטי אנימציה מערביים, ויוצר דימוי שיוויוני יותר של נשים בקרב אוכלוסיית הצופים.
למרות הדוגמאות שהבאתי פה, אדגיש כי מדובר ב״מגמה״ ואין לעשות הכללות – ניתן למצוא גם סרטי אנימציה עם גישה שיוויונית יותר ממקורות מערביים, כמו ״שלישיית בלוויל״ של סילבן שומה, ״ארנסט וסלסטין״ של סטפני אובייה, וינסנט פטר ובנג׳מין רנר, ״שירת הים״ של טום מור ועוד.
עם זאת, בשורה התחתונה – יש עוד דרך ארוכה לסרטי אנימציה מערביים מהמיינסטרים עד לייצוג נשי שיוויוני, וכולי תקווה כי השינוי ההדרגתי שנצפה לאחרונה יתפוס תאוצה בהמשך. בינתים, מומלץ בחום לצפות גם בסרטי אנימה, לפחות באלה שהוזכרו במאמר זה 🙂

 

 

Be Sociable, Share!

    .התגובות סגורות